Jest to wypadanie ścian jelita grubego poza odbyt. Może dotknąć osób w każdym wieku, natomiast najczęściej ze schorzeniem tym zmagają się kobiety w starszym wieku (4-7 dekada życia). Pojawia się także u dzieci, głównie przed 3 rokiem życia.  Wypadanie może być częściowe kiedy na zewnątrz zauważalna jest jedynie błona śluzowa (mająca postać miękkiej ,czerwonej masy), bądź całkowite. Istnieją sytuacje, w których mówimy o wypadaniu ukrytym lub wgłobieniu odbytniczo-odbytowym. Wówczas ściana odbytnicy ulega wgłobieniu, lecz nie wysuwa się na zewnątrz.

Przyczyny

Zauważono korelację między wypadaniem odbytnicy a długotrwałymi zaparciami, biegunkami, licznymi porodami, zespołem jelita drażliwego, operacjami ginekologicznymi czy chorobami neurologicznymi. Nie zawsze możemy jasno stwierdzić co jest przyczyną co zaś skutkiem. Dlatego bardzo ważny jest dobrze przeprowadzony wywiad medyczny z uwzględnieniem chronologii powstających dolegliwości.

Ponadto w wyniku np. długotrwałych zaparć i związanych z tym parć, osłabia się aparat wieszadłowy przepony miednicznej. Przez dochodzi do wypadania narządów, a w tym przypadku mówimy o wypadaniu odbytnicy.

Uszkodzenie nerwów sromowych również przyczynia się do wypadania odbytnicy. To z kolei jest skutkiem m.in. uporczywych zaparć, a także porodów. Chociaż ok 30% kobiet z wypadaniem odbytnicy to nieródki.

Dodatkowymi przyczynami są: zmiany hormonalne oraz nieprawidłowa praca mięśni dna miednicy. Brak umiejętności prawidłowej relaksacji oraz prawidłowego skurczu tych mięśni także podczas dźwigania czy nasilonego wydechu (śmiech, kichanie, długi wydech).

Objawy

Na początku ściana odbytnicy wypada głównie w trakcie parcia podczas defekacji. Następnie zauważa się to podczas wszystkich czynności związanych ze zwiększonym ciśnieniem w jamie brzusznej tj. w trakcie kaszlu, kichania, podnoszenia ciężkich rzeczy. Z czasem również podczas chodzenia bądź spontanicznie. Dokuczliwym objawem są także krwawienia, niepełne wypróżnienie, parcie na stolec czy śluzowa wydzielina zauważalna w ciągu dnia na bieliźnie. Krępujące staje się nietrzymanie stolca i gazów. Wypadaniu odbytnicy towarzyszyć mogą silne bóle brzucha.

U ok 30% kobiet z wypadaniem odbytnicy współistnieje wypadanie macicy, co sugeruje na znaczne osłabienie mięśni dna miednicy i aparat więzadłowy.

Leczenie

Przede wszystkim na zmiany statyki narządów dna miednicy pracuje się całe życie. Dlatego im wcześniej udasz się do fizjoterapeuty i zbadasz swoje mięśnie dna miednicy oraz ich zachowanie w czasie czynności ze zwiększoną tłocznią brzuszną – tym lepiej dla Ciebie.

W naszym gabinecie możesz to sprawdzić. Nauczymy Cię prawidłowego rozluźniania i skurczu mięśni dna miednicy także podczas natężonego wydechu. Zbadamy Twoją odbytnicę oraz mięśnie dna miednicy od wewnątrz, sprawdzimy mięsień łonowo-odbytniczy i postaramy się zmobilizować go do lepszej pracy! Zmienimy Twoje codzienne nawyki. Pokażemy jak prawidłowo stać, siedzieć, czy oddychać. Te czynności wielokrotnie powtarzasz w ciągu dnia. Jeśli są źle wykonywane, wówczas nieustannie działasz na swoją niekorzyść, wypierając narządy. Zalecimy ćwiczenia, które wzmocnią Twoje mięśnie, a także poprawią świadomość ciała. Pokażemy, na co w szczególności musisz zwrócić uwagę, jak masz współpracować z Twoim ciałem.  Popracujemy na całym Twoim ciele, tak by wyrównać w nim napięcia. Przeprowadzimy terapię manualną, by zlikwidować zaparcia, które pogarszają Twój stan. Bardzo ważne będzie wyeliminowanie czynności, które zwiększają ciśnienie w Twojej jamie brzusznej, bądź nauka ich wykonywania w taki sposób by nie szkodziły Twojemu zdrowiu. Dostosujemy terapię do Twoich potrzeb.

Jeśli lekarz powiedział Ci, że jedynie operacja może pomóc, skonsultuj to jeszcze z fizjoterapeutą. Możemy rozpatrzyć to na dwa sposoby. Nie u każdego zmiany są bardzo posunięte. Zależy to również od wieku. Im wcześniej pokonasz swój wstyd i zgłosisz się do proktologa oraz fizjoterapeuty, tym większa szansa na uniknięcie operacji. U części z Was zmiany są tak zaawansowane, że rzeczywiście operacja może okazać się konieczna, ale… Operacja likwiduje objaw, a nie przyczynę. Musisz się do niej odpowiednio przygotować. Polega to na wzmocnieniu mięśni dna miednicy, nóg, pośladków, brzucha, żeby po operacji szybciej wrócić do formy. Co więcej! Jeśli przed operacją nauczysz się likwidować nieprawidłowe parcie na dno miednicy w czasie codziennych czynności, wówczas efekty operacji powinny się utrzymać bez obaw, że stan Twój ulegnie pogorszeniu. Operacja nigdy nie daje 100% szansy na powrót do zdrowia. Często występują nawroty! Więc już dziś zadbaj o zlikwidowanie przyczyny!

Autor: Monika Bartnik

Monika Bartnik

fizjoterapeuta

Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie na Wydziale Rehabilitacji - kierunek Fizjoterapia. Aktualnie również pracownik naukowy uczelni. Od 2018 roku związana z FizjoMAMA. Ukończyła liczne kursy m.in: Łańcuchy Lezji (układ moczowo-płciowy), Techniki osteopatyczne w ginekologii, Terapia manualna trzewi, Kinesiology Taping, PNF, bańki próżniowe.

Autorka artykułu “Wiedza rodziców na temat rozwoju i pielęgnacji dziecka w wieku 0-12 miesięcy” opublikowanego w Pediatria i Medycyna Rodzinna 2018, 14 (2).

Prywatnie żona i pasjonatka terapii w wodzie. Instruktor Pilates oraz Pływania. Ukończyła także kurs Halliwick, który daje możliwość prowadzenia zajęć w wodzie z osobami niepełnosprawnymi.