Układ pokarmowy

Ból oddawania stolca

Ból oddawania stolca jest dość powszechną i nieprzyjemną dolegliwością. Jest on następstwem różnych problemów w obrębie miednicy mniejszej, jelit, jamy brzusznej lub układu rozrodczego. Nie powinnaś go lekceważyć - wybierz się do lekarza i poproś o pomoc fizjoterapeutę. Przyczyn tej dolegliwości może być wiele, zarówno błahych jak i bardzo poważnych.

Przyczyny

• Najbardziej pospolitą przyczyną bólu są zbyt napięte mięśnie dna miednicy w okolicy odbytu.

Do takiego stanu możesz doprowadzić się przez nieprawidłowe ćwiczenie tych mięśni, oraz przez zaniedbanie ich relaksowania. Długotrwałe (kilka tygodni, miesięcy, lat) nadmierne napięcie mięśni dna miednicy będzie tragiczne w skutkach.

W napiętych mięśniach zaburza się krążenie krwi, a przez to upośledza się ich praca, pogarsza ukrwienie oraz odżywienie tkanek. Z kolei przez to mogą tworzyć się rany na śluzówce odbytu, a jej regeneracja i gojenie będzie bardzo utrudnione. One również generują ból. Tym sposobem błędne koło się zamyka, ponieważ narastający ból jeszcze bardziej napina mięśnie okolicy odbytu itd.

• Twardy lub biegunkowy stolec dodatkowo drażni śluzówkę, co powoduje ból. To z kolei może być przyczyną powstawania hemoroidów i szczeliny odbytu.

• Napięcia na jelitach, okrężnicy i krezce jelita również mogą być źródłem bólu podczas oddawania stolca. Zdarza się, że nierównowaga napięć mięśniowych w ciele, powoduje kumulację napięcia wokół odbytu.

• Hemoroidy, zaparcia czy szczelina odbytu to kolejna grupa przyczyn bólu. Możesz sobie z nimi poradzić dzięki odpowiedniej diecie, prawidłowym nawykom, terapii manualnej oraz suplementacji wspomagającej gojenie ran i pracę mięśni (wit. C, magnez, potas).
  • Endometrioza - w tym przypadku objawy bólowe najczęściej pojawiają się lub znacząco nasilają podczas miesiączki.
  • Źródłem bólu mogą być także poważne problemy zdrowotne takie jak: stany zapalne jelit, ropień odbytu, zapalenie odbytu czy rak jelita grubego lub odbytu.

Ból oddawania stolca - leczenie

Przede wszystkim udaj się do lekarza w celu zrobienia pełnej diagnostyki i wykluczenia poważnych chorób, takich jak: guzy nowotworowe, rak jelita i odbytu, stany zapalne jelit i odbytu. Jeśli powyższe przyczyny bólu oddawania stolca zostały wykluczone, wówczas jest to czas, by spotkać się z fizjoterapeutą specjalizującym się w terapii zaburzeń dna miednicy.

Jak możemy Ci pomóc?

Jak już napisaliśmy, przyczyną Twoich dolegliwości może być wzmożone napięcie mięśni dna miednicy. Rozluźnimy więc Twoje mięśnie i nauczymy Cię prawidłowej ich pracy.

W rozluźnionych mięśniach poprawia się krążenie, ukrwienie i odżywienie tkanek, a to sprzyja procesowi gojenia powstałych ran na śluzówce. Pomożemy w wyrobieniu prawidłowych nawyków toaletowych: postawy ciała, sposobu siadania, wstawania oraz siedzenia.

Z napięciami jelit również możemy sobie poradzić dzięki technikom terapii manualnej. Dodatkowe objawy, które świadczą o zaburzeniach narządów wewnętrznych to m.in. silne bóle owulacyjne, miesiączkowe, przedwczesne parcie na stolec, zaparcia lub rozwolnienia w okolicach menstruacji, silne parcia na pęcherz.

Sklejenia i brak prawidłowego ślizgu pomiędzy narządami wewnętrznymi mogą zaburzać pracę jelit i wpływać na wypróżnienia. Dzięki terapii wisceralnej możemy przywrócić prawidłową "ruchomość" trzewi. Nauczymy Cię także prawidłowej postawy, siedzenia, stania i codziennych nawyków, aby efekty terapii były trwałe.

Jak sama możesz sobie pomóc?

• Dbaj o dietę z odpowiednią podażą błonnika i płynów, aby nie dopuszczać do zaparć.
  • Nie przyj na toalecie.
  • Dbaj o prawidłową pozycję toaletową. Jest to ustawienie zbliżone do pozycji kucznej. Postaw stopy na stołeczku tak, aby kąt pomiędzy tułowiem a udami wynosił około 35 stopni. Jest to pozycja, która pozwala na relaksację mięśnia łonowo-odbytniczego i swobodne wypróżnienie, bez konieczności parcia.