Układ pokarmowy

Wypadanie odbytnicy

Wypadanie ścian jelita grubego poza odbyt może dotknąć osób w każdym wieku. Jednakże najczęściej ze schorzeniem tym zmagają się kobiety w starszym wieku (4-7 dekada życia). Pojawia się także u dzieci, głównie przed 3 rokiem życia.

Wypadanie może być częściowe kiedy na zewnątrz zauważalna jest jedynie błona śluzowa (mająca postać miękkiej ,czerwonej masy), bądź całkowite. Istnieją sytuacje, w których mówimy o wypadaniu ukrytym lub wgłobieniu odbytniczo-odbytowym. Wówczas ściana odbytnicy ulega wgłobieniu, lecz nie wysuwa się na zewnątrz.

Przyczyny

Zauważono korelację między wypadaniem odbytnicy a długotrwałymi zaparciami, biegunkami, licznymi porodami, zespołem jelita drażliwego, operacjami ginekologicznymi czy chorobami neurologicznymi. Mimo tego, ok. 30% kobiet z tą przypadłością jeszcze nie rodziło.

Nie zawsze możemy jasno stwierdzić co jest przyczyną, co zaś skutkiem. Dlatego bardzo ważny jest dobrze przeprowadzony wywiad medyczny z uwzględnieniem chronologii powstających dolegliwości.

Kolejną z przyczyn wypadania odbytnicy jest uszkodzenie nerwów sromowych. To z kolei jest skutkiem m.in. uporczywych zaparć, a także porodów.

Dodatkowymi przyczynami są: zmiany hormonalne oraz nieprawidłowa praca mięśni dna miednicy. Brak umiejętności prawidłowej relaksacji oraz prawidłowego skurczu tych mięśni także podczas dźwigania czy nasilonego wydechu (śmiech, kichanie, długi wydech).

Objawy

Na początku ściana odbytnicy wypada głównie w trakcie parcia podczas defekacji. Następnie zauważa się to podczas wszystkich czynności związanych ze zwiększonym ciśnieniem w jamie brzusznej tj. w trakcie kaszlu, kichania, podnoszenia ciężkich rzeczy. Z czasem również podczas chodzenia bądź spontanicznie.

Dokuczliwym objawem są także krwawienia, niepełne wypróżnienie, parcie na stolec czy śluzowa wydzielina zauważalna w ciągu dnia na bieliźnie. Krępujące staje się nietrzymanie stolca i gazów. Wypadaniu odbytnicy towarzyszyć mogą silne bóle brzucha.

U ok 30% kobiet z wypadaniem odbytnicy współistnieje wypadanie macicy, co sugeruje na znaczne osłabienie mięśni dna miednicy i aparat więzadłowy.

Leczenie

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że nad prawidłowym działaniem i położeniem narządów dna miednicy pracuje się całe życie. Dlatego im wcześniej udasz się do fizjoterapeuty i zbadasz swoje mięśnie dna miednicy oraz ich zachowanie w czasie czynności ze zwiększoną tłocznią brzuszną – tym lepiej dla Ciebie.

W naszym gabinecie możesz to sprawdzić. Nauczymy Cię prawidłowego rozluźniania i skurczu mięśni dna miednicy także podczas natężonego wydechu. Zbadamy Twoją odbytnicę oraz mięśnie dna miednicy od wewnątrz, sprawdzimy mięsień łonowo-odbytniczy i postaramy się zmobilizować go do lepszej pracy!

Popracujemy nad Twoimi codziennymi nawykami. Pokażemy jak prawidłowo stać, siedzieć, czy oddychać. Te czynności wielokrotnie powtarzasz w ciągu dnia. Jeśli są źle wykonywane, wówczas nieustannie działasz na swoją niekorzyść, wypierając narządy.

Zalecimy ćwiczenia, które wzmocnią Twoje mięśnie, a także poprawią świadomość ciała. Pokażemy, na co w szczególności musisz zwrócić uwagę, jak masz współpracować z Twoim ciałem. Popracujemy na całym Twoim ciele, tak by wyrównać w nim napięcia.

Przeprowadzimy terapię manualną, by zlikwidować zaparcia, które pogarszają Twój stan.

Bardzo ważne będzie wyeliminowanie czynności, które zwiększają ciśnienie w Twojej jamie brzusznej, bądź nauka ich wykonywania w taki sposób by nie szkodziły Twojemu zdrowiu. Dostosujemy terapię do Twoich potrzeb.

Jeśli lekarz powiedział Ci, że jedynie operacja może pomóc, skonsultuj to jeszcze z fizjoterapeutą. Nie u każdego będzie to konieczne.. Im wcześniej pokonasz swój wstyd i zgłosisz się do proktologa oraz fizjoterapeuty, tym większa szansa na uniknięcie operacji.

U części z Was zmiany są tak zaawansowane, że rzeczywiście operacja może okazać się konieczna, ale… Operacja likwiduje objaw, a nie przyczynę. Musisz się do niej odpowiednio przygotować.

Polega to na wzmocnieniu mięśni dna miednicy, nóg, pośladków, brzucha, żeby po operacji szybciej wrócić do formy. Co więcej! Jeśli przed operacją nauczysz się likwidować nieprawidłowe parcie na dno miednicy w czasie codziennych czynności, wówczas efekty operacji powinny się utrzymać bez obaw, że stan Twój ulegnie pogorszeniu. Operacja nigdy nie daje 100% szansy na powrót do zdrowia. Często występują nawroty! Więc już dziś zadbaj o zlikwidowanie przyczyny!

Autor: Monika Bartnik