Szczelina odbytu jest to niegojąca się rana na błonie śluzowej powstała w wyniku pęknięcia. Mechanizm tworzenia się szczeliny odbytu nie jest do końca poznany. Jednak niezaprzeczalnie ma tu znaczenie wzmożone napięcie mięśnia zwieracza wewnętrznego odbytu.

Szacuje się, że choroba dotyka 1 na 300 osób dorosłych. Najczęściej są to ludzie młodzi, w wieku 20-40 lat.

Objawy

Objawem szczeliny odbytu jest piekący ból przy oddawaniu stolca oraz niewielkie krwawienie lub ślady krwi na papierze toaletowym.

Napięcie mięśnia zwieracza wewnętrznego odbytu powoduje pęknięcie błony śluzowej, które wywołuje ból. Zaś ból jest przyczyną odruchowego zwiększenia napięcia, uniemożliwiające fizjologiczne gojenie się rany. Dodatkowo podwyższony tonus mięśniowy powoduje słabsze krążenie płynów. Sprawia to, że wraz z krwią nie jest dostarczana odpowiednia ilość tlenu i substancji odżywczych, co zaburza gojenie się rany.

Konieczna jest szczegółowa diagnostyka lekarska, w celu wykluczenia poważnych patologii i chorób, takich jak nowotwór czy guz.

Czynniki ryzyka, które sprzyjają powstawaniu szczeliny odbytu:

• przewlekłe zaparcia
  • zbity, twardy stolec
  • przewlekłe biegunki
  • choroby jelit i autoimmunologiczne: choroba Leśniowskiego-Crohna, zespół jelita drażliwego (IBS), Hashimoto, alergie
  • wrzody jelita
  • długotrwały poród z nacięciem lub pęknięciem krocza i/lub poród zabiegowy (z zastosowaniem kleszczy lub próżnociągu)
  • wpływ może mieć również stosunek analny

Jak możesz sobie pomóc?

Przede wszystkim zadbaj o regularność wypróżnień, unikaj zaparć. Stosuj dietę bogatą w błonnik pokarmowy i wypijaj odpowiednią ilość płynów. Dbaj o higienę okolicy odbytu.

W niektórych przypadkach warto rozważyć również konsultację dietetyka i badanie flory bakteryjnej jelit oraz właściwie dobraną suplementację.

Leczenie

Pacjentom proponuje się głównie leczenie polegające na zastosowaniu środków farmakologicznych zmniejszających napięcie. Kolejnym krokiem jest podanie toksyny botulinowej bezpośrednio do zwieracza odbytu. Ostatnią możliwością jest operacja, polegająca na przecięciu zwieracza odbytu.

Co ma do zaoferowania fizjoterapia?

Zabieg operacyjny nie daje gwarancji wyleczenia i nie chroni przed nawrotami choroby. Nawet jeśli nie unikniesz zabiegu, powinnaś poddać się fizjoterapii, aby jego efekty były trwałe.

Leczenie obejmuje terapię manualną, dzięki której rozluźniamy napięte tkanki i pracujemy na taśmach mięśniowo-powięziowych oraz terapię wisceralną, która ma za zadanie wpłynąć na pracę narządów. Przywrócenie prawidłowego tonusu mięśniowego nie może obejmować tylko obszaru miednicy. Często konieczna jest praca manualna z całym ciałem pacjenta. Z obserwacji prowadzonych w gabinecie wynika, że większość pacjentów ze szczeliną odbytu ma nieprawidłową postawę ciała, która często skutkuje kumulowaniem się napięcia w okolicy odbytu. Ustawienie poszczególnych segmentów wpływa na napięcie w miednicy, w okolicy kości guzicznej i zwieracza odbytu. Leczenie fizjoterapeutyczne polega także na ocenie nieprawidłowości postawy i jej korekcji, poprzez edukację pacjenta, wprowadzenie właściwych wzorców ruchowych oraz indywidualnie dobranych ćwiczeń. Nie bez znaczenia są codzienne nawyki i pozycje w jakich spędzamy większość czasu w ciągu dnia. To w jaki sposób siedzisz codziennie przez 8 godzin w pracy może być czynnikiem uniemożliwiającym gojenie się szczeliny odbytu.

W niektórych przypadkach warto rozważyć również konsultację dietetyka i badanie flory bakteryjnej jelit oraz suplementację.

Joanna Wawdejuk

fizjoterapeuta

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku – kierunek Fizjoterapia. Od kilku lat zajmuje się terapią kobiet na każdym etapie ich życia.

Uczestniczka licznych kursów i szkoleń m.in.: Podejście osteopatyczne w terapii uroginekologicznej (Claudia Knox, Erich Mayer-Fally), Ciąża i opieka okołoporodowa (Caroline Stone), Ultrasonografia w fizjoterapii dolnych dróg moczowych, Terapia manualna,  Fizjoterapia uroginekologiczna kobiet w ciąży, Ból miednicy i jamy brzusznej u kobiet-terapia kompleksowa, Blizna-terapia kompleksowa, Podejście osteopatyczne w terapii dna miednicy, Medical Pregnancy Training, Rozstęp mięśnia prostego brzuch (DRA), Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie, Taśmy mięśniowo-powięziowe w tensegracji, Taping Medyczny,  PNF oraz kurs masażu klasycznego, relaksacyjnego, izometrycznego, bańką chińską oraz lomi lomi nui.