Układ pokarmowy

Hemoroidy

Ten wstydliwy problem dotyka bardzo wielu osób. Przekrwienie guzków krwawniczych może mieć wiele przyczyn, ale dzięki prawidłowemu stylowi życie i pomocy fizjoterapeuty często można uniknąć operacji. Jeśli nawet okaże się konieczna, to jesteśmy w stanie pomóc Ci utrzymać jej efekty i zapobiec nawrotom dolegliwości.

Jak powstają hemoroidy?

Guzki krwawnicze są to struktury naczyniowe położone w kanale odbytu, które tworzą jego fizjologiczną strukturę. Są to jamiste naczynia żylne umiarkowanie wypełnione krwią. Ich funkcją jest uszczelnienie odbytu, pozwalając w ten sposób na kontrolę oddawania stolca i gazów.

W wyniku nadmiernego wypełnienia guzków krwawniczych, czyli ich przekrwienia, powiększają się one i stają się nabrzmiałe. W zależności od tego, który splot żył odbytniczych zostaje nadmiernie przekrwiony wyróżniamy hemoroidy wewnętrzne i zewnętrzne.

Hemoroidy wewnętrzne występują w początkowej fazie choroby, nie widać ich, początkowo mogą nie dawać objawów. Zewnętrzne są widoczne na skórze w okolicy odbytu.

Jakie są objawy hemoroidów?

Dominującym objawem jest krwawienie z odbytu świeżą krwią podczas defekacji lub tuż po. Widoczna jest krew w stolcu lub na papierze toaletowym.

Inne objawy to:

• uczucie niecałkowitego opróżnienia jelita nawet po defekacji
  • dyskomfort w okolicy odbytu
  • pieczenie i swędzenie odbytu
  • ból w przypadku pojawienia się zakrzepu
  • czasami obecność śluzu w stolcu
  • anemia w przypadku częstych i nasilonych krwawień
  • w zaawansowanych przypadkach może pojawić się również nietrzymanie gazów, brudzenie bielizny oraz nietrzymanie stolca
  • z hemoroidami może współistnieć szczelina odbytu lub wypadanie odbytnicy

Jaka jest przyczyna powstawania hemoroidów?

Przyczyny hemoroidów upatruje się w zastojach krwi lub wzroście ciśnienia w odbytniczych splotach żylnych. Również zaburzenia syntezy kolagenu i elastyny mają wpływ na zmniejszenie elastyczności elementów podporowych ciała jamistego odbytnicy.

Niekorzystnie może wpływać także nadmierne napięcie mięśni dna miednicy, utrudniając odpływ krwi. Hemoroidy pojawiają się również często u osób mających problemy z wątrobą (np. otłuszczenie lub marskość), mogą być również bezpośrednim skutkiem guzów w obrębie miednicy mniejszej.

Czynnikami ryzyka powstania hemoroidów są:

• przewlekłe zaparcia
  • nawykowe parcie podczas wypróżnień
  • biegunki
  • praca wymagająca długotrwałego siedzenia lub stania
  • mała aktywność fizyczna
  • otyłość
  • dieta uboga w błonnik
  • ciąże i porody
  • wysiłek fizyczny z nadmiernym wykorzystaniem tłoczni brzusznej (np. nieprawidłowe dźwiganie)
  • powikłane zabiegi chirurgiczne w okolicy odbytu i krocza

Leczenie

W początkowym etapie stosowane jest leczenie farmakologiczne, m.in. czopki, maści, kremy itp. Niestety najczęściej nie przynoszą trwałej poprawy, ponieważ działają tylko doraźnie- objawowo, nie likwidując przyczyny dolegliwości. W zaawansowanym stadium stosuje się leczenie operacyjne. Ponieważ jest to choroba o charakterze nawrotowym, u osób predysponowanych może dojść do odnowienia się hemoroidów także po zabiegu operacyjnym.

Jak sam możesz sobie pomóc?

W przypadku hemoroidów bardzo dużą rolę odgrywają codzienne nawyki. Należy zadbać o regularność wypróżnień, unikać zaparć oraz biegunek, czemu będzie sprzyjała dieta bogata w błonnik oraz podaż płynów na poziomie minimum 1,5-2,5 litra dziennie.

Nie do przecenienia jest także znaczenie aktywności fizycznej. Długotrwałe siedzenie, często w nieprawidłowej pozycji powoduje kompresję mechaniczną struktur miednicy, nadmierne napięcie mięśni i więzadeł, przez co jest utrudniony odpływ krwi żylnej. Ruch poprawia ukrwienie nie tylko mięśni, ale także narządów wewnętrznych. Dodatkowo zwiększa elastyczność tkanek ułatwiając drenaż płynów.

Pamiętaj także o prawidłowej pozycji toaletowej. Jest to pozycja kuczna. Aby stworzyć w toalecie odpowiednie warunki, zbliżone do fizjologicznych, zorganizuj podnóżek który sprawi, że Twój mięsień łonowo-guziczny rozluźni się, a Ty łatwiej się wypróżnisz.

Jak możemy Ci pomóc?

Pracując technikami terapii manualnej przywracamy prawidłowe napięcia tkanek i poprawiamy ukrwienie, co powoduje usprawnienie drenażu żylnego w obrębie miednicy, a co za tym idzie zmniejszenie zastojów.

Popracujemy na więzadłach w obrębie miednicy, których zbyt duże napięcie może powodować uciśnięcie naczyń krwionośnych i utrudniać odpływ krwi żylnej.

Jeśli przyczyną hemoroidów była nieprawidłowa aktywność wątroby, często wokół niej pojawiają się napięcia, które jesteśmy w stanie zredukować technikami wisceralnymi.

Wpływ mogą mieć również napięcia na innych narządach wewnętrznych, np. jelicie grubym. Sprawdzimy pracę mięśni dna miednicy, których zbyt duże napięcie spoczynkowe może również być przyczyną hemoroidów. Napięte mięśnie uciskają na naczynia krwionośne utrudniając krążenie krwi i powrót żylny. Jeśli zajdzie taka potrzeba rozluźnimy mięśnie dna miednicy i nauczymy Cię prawidłowej ich pracy. Popracujemy z taśmami mięśniowo-powięziowymi.

Nierównowaga napięć w ciele również może być przyczyną powstawania hemoroidów. Nauczymy Cię prawidłowej postawy ciała. Powiemy Ci dlaczego pracując długotrwale w pozycji siedzącej nie można "zsuwać" się z krzesła. Pokażemy Ci jak stać i siedzieć, aby sobie nie szkodzić. Zmodyfikujemy czynności dnia codziennego, aby nie powodowały nadmiernego wzrostu ciśnienia w jamie brzusznej. W zależności od Twoich potrzeb dobierzemy również ćwiczenia, które będą przedłużeniem terapii w gabinecie.

Pamiętaj, że operacja usuwa tylko objawy – skutki, nie leczy przyczyny. Nawet jeśli Twój stan zdrowia wymaga interwencji chirurgicznej, powinieneś zadbać o znalezienie przyczyny i źródła Twojego problemu, aby uniknąć nawrotów.