Ból oddawania stolca jest dość powszechną i nieprzyjemną dolegliwością. Jest on następstwem różnych problemów w obrębie miednicy mniejszej, jelit, jamy brzusznej lub układu rozrodczego. Jego przyczyną mogą być poważne problemy zdrowotne takie jak: stany zapalne jelit, ropień odbytu, zapalenie odbytu czy rak jelita grubego lub odbytu.

Źródłem bólu mogą być również hemoroidy (link do artykułu), zaparcia oraz szczelina odbytu, z którymi często można sobie poradzić dzięki odpowiedniej diecie, prawidłowym nawykom oraz terapii manualnej.

Dolegliwości bólowe przy oddawaniu stolca mogą pojawić się również u Pań chorujących na endometriozę, w zależności od umiejscowienia ognisk endometrium. W przypadku endometriozy objawy najczęściej pojawiają się lub znacząco nasilają podczas miesiączki.

Jak sam możesz sobie pomóc?

• Przede wszystkim udaj się do lekarza w celu zrobienia pełnej diagnostyki i wykluczenia poważnych chorób, takich jak: guzy nowotworowe, rak jelita i odbytu, stany zapalne jelit i odbytu.
  • Dbaj o dietę z odpowiednią podażą błonnika i płynów, aby nie dopuszczać do zaparć.
  • Nie przyj na toalecie.
  • Dbaj o prawidłową pozycję toaletową. Jest to ustawienie zbliżone do pozycji kucznej. Postaw stopy na stołeczku tak, aby kąt pomiędzy tułowiem a udami wynosił około 35 stopni. Jest to pozycja, która pozwala na relaksację mięśnia łonowo-odbytniczego i swobodne wypróżnienie, bez konieczności parcia.

Jak możemy Ci pomóc?

Przyczyną Twoich dolegliwości może być wzmożone napięcie mięśni dna miednicy. Rozluźnimy Twoje mięśnie i nauczymy Cię prawidłowej ich pracy. Napięcia na jelitach, okrężnicy i krezce jelita również mogą być źródłem bólu podczas oddawania stolca. Zdarza się, że nierównowaga napięć mięśniowych w ciele, powoduje kumulację napięcia wokół odbytu. Z tym problemem również możemy sobie poradzić dzięki technikom terapii manualnej. Sklejenia i brak prawidłowego ślizgu pomiędzy narządami wewnętrznymi mogą zaburzać pracę jelit i wpływać na wypróżnienia. Dzięki terapii wisceralnej możemy przywrócić prawidłową “ruchomość” trzewi. Nauczymy Cię także prawidłowej postawy, siedzenia, stania i codziennych nawyków, aby efekty terapii były trwałe.

Joanna Wawdejuk

fizjoterapeuta

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku – kierunek Fizjoterapia. Od kilku lat zajmuje się terapią kobiet na każdym etapie ich życia.

Uczestniczka licznych kursów i szkoleń m.in.: Podejście osteopatyczne w terapii uroginekologicznej (Claudia Knox, Erich Mayer-Fally), Ciąża i opieka okołoporodowa (Caroline Stone), Ultrasonografia w fizjoterapii dolnych dróg moczowych, Terapia manualna,  Fizjoterapia uroginekologiczna kobiet w ciąży, Ból miednicy i jamy brzusznej u kobiet-terapia kompleksowa, Blizna-terapia kompleksowa, Podejście osteopatyczne w terapii dna miednicy, Medical Pregnancy Training, Rozstęp mięśnia prostego brzuch (DRA), Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie, Taśmy mięśniowo-powięziowe w tensegracji, Taping Medyczny,  PNF oraz kurs masażu klasycznego, relaksacyjnego, izometrycznego, bańką chińską oraz lomi lomi nui.