Fizjoterapia stomatologiczna

Bruksizm u dzieci

W ciągu ostatnich lat niepokojąco obniża się wiek pacjentów, u których diagnozuje się zaburzenia narządu żucia, takie jak bruksizm. Coraz częściej zgłaszają się do specjalistów dzieci oraz młodzież szkolna z problemami w zakresie dysfunkcji narządu żucia. Tego typu zaburzenia diagnozowane są już u dzieci 3-6-letnich. Jak podaje literatura - objawy dysfunkcji występują u 30-70% dzieci (7-14-letnich) i u 60-80% młodzieży (16-19-letnich). Częściej zaburzenia występują u dziewczynek niż u chłopców.

Objawy bruksizmu u dzieci:

• zgrzytanie i zaciskanie zębów podczas snu,
  • nadmiernie starte zęby,
  • dyskomfort mięśni żuchwy,
  • bóle głowy i szyi,
  • bezsenność,
  • problemy z oddychaniem oraz oddychanie przez usta,
  • zespół niespokojnych nóg,
  • ślinienie nocne.

Do najczęstszych przyczyn występowania bruksizmu u dzieci zalicza się:
  • stres i wysokie wymagania wobec dziecka,
  • traumatyczne przeżycia, takie jak rozwód rodziców,
  • nieprawidłowe nawyki, takie jak: ssanie palca lub smoczka, obgryzanie paznokci, gryzienie końcówki długopisu,
  • wady zgryzu i wady postawy (wady stóp, kolan, skoliozy),
  • zła higiena snu - używanie telefonu przed snem, hałas.

Jak fizjoterapia stomatologiczna może pomóc?

Fizjoterapia stomatologiczna pomoże w walce z bólem i dyskomfortem okolic narządu żucia oraz zmniejszeniu napięcia mięśni głowy i szyi. Podczas wizyt dziecko nauczy się prawidłowych nawyków, utrzymywania prawidłowej postawy oraz prawidłowego toru oddychania. Dzięki temu będzie przygotowane do przyjmowania obciążeń, jakim poddawany jest organizm w młodym wieku.

Fizjoterapia stomatologiczna u dzieci jest pomocna również przy leczeniu ortodontycznym oraz jako wsparcie terapii logopedycznej. Ważne jest, żeby pamiętać, że konieczna jest współpraca specjalistów z różnych dziedzin: fizjoterapeuty, stomatologa, ortodonty, logopedy, a także nieraz psychologa, aby jak nalepiej zaopiekować się małym pacjentem.

Literaura:

Zieliński G., Byś A., Baszczowski M., Ginszt M., Suwała M., Szkutnik J., Majcher P.: Czynniki ryzyka bruksizmu w czasie snu u dzieci - przegląd literatury, Pediatria i Medycyna Rodzinna, vol. 15, no. 1, 2019, pp. 17-21. Kulesa-Mrowiecka M.: Dysfunkcje czaszkowo-żuchwowe. Diagnostyka, leczenie i rehabilitacja, PZWL, Warszawa, 2022.

Informacje o autorze
Magdalena Kociakowska

Ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Obecnie kontynuuje naukę na studiach doktoranckich w dziedzinie nauk o zdrowiu. Jest autorką wielu publikacji na temat dysfunkcji stawów skroniowo‐żuchwowych, m. in.: Occurence of temporomandibular disorders in women - a review article, TMD u kobiet w ciąży ‐ przegląd literatury, Rola fizjoterapeuty w profilaktyce i leczeniu dysfunkcji stawów skroniowo‐żuchwowych, Postępowanie fizjoterapeutyczne w dysfunkcjach stawów skroniowo‐żuchwowych, Rola fizjoterapeuty w rehabilitacji stomatologicznej.

Dowiedz się więcej