Zaburzenia w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych dotyczą dużej części populacji. Występują częściej niż cukrzyca czy depresja. Dotyczą głównie kobiet między 18 a 45 rokiem życia.

• wady zgryzu
  • ubytki w uzębieniu
  • nawykowe obgryzanie paznokci i przygryzanie warg
  • nadmierne żucie gumy (powyżej 4 godzin dziennie)
  • problemy w odcinku szyjnym kręgosłupa
  • wady postawy
  • wady wzroku (np. astygmatyzm)
  • czynniki psychologiczne

Jakie objawy powinny Cię zaniepokoić?

• ból podczas żucia (szczególnie twardych pokarmów)
  • przeskakiwania w stawie skroniowo-żuchwowym
  • trzaski i trzeszczenia w stawie skroniowo-żuchwowym
  • trudności w otwieraniu ust
  • ból w okolicy ucha, szumy uszne (po wykluczeniu przyczyn laryngologicznych)
  • ból w różnych okolicach twarzy
  • bóle głowy (również te przypominające migrenę) i karku
  • uczucie zbaczania żuchwy
  • bruksizm (ścieranie zębów)

Problem w stawach skroniowo-żuchwowych to nie tylko zaburzenie lokalne. Często przyczyna lub skutek tych problemów leży w odległej części ciała. Terapia zaburzeń tych stawów obejmuje kompleksowe leczenie.
Istnieje powiązanie pomiędzy stawami skroniowo-żuchwowymi a mięśniami dna miednicy, ponieważ należą one do tej samej taśmy mięśniowo-powięziowej. Dlatego też problemy w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych wiążą się z nieprawidłowym napięciem mięśni dna miednicy i odwrotnie. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ jesteśmy całością. Nasze ciało nie jest zlepkiem pojedynczych mięśni. Przechodzą one płynnie jeden w drugi i są otoczone powięzią, która pozwala na przenoszenie obciążeń i napięć z jednej części ciała w inną.

Jak leczymy?

Leczenie obejmuje:

• diagnostykę i terapię manualną stawów skroniowo-żuchwowych
  • ocenę i korekcję postawy
  • pracę manualną na taśmach mięśniowo-powięziowych, które tego wymagają
  • terapię odcinka szyjnego kręgosłupa
  • ocenę pracy mięśni dna miednicy i ewentualną terapię

Aby terapia była kompleksowa i przyniosła długotrwałe efekty czasami potrzebna jest współpraca stomatologa i psychologa.

Joanna Wawdejuk

fizjoterapeuta

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku – kierunek Fizjoterapia. Od kilku lat zajmuje się terapią kobiet na każdym etapie ich życia.

Uczestniczka licznych kursów i szkoleń m.in.: Podejście osteopatyczne w terapii uroginekologicznej (Claudia Knox, Erich Mayer-Fally), Ciąża i opieka okołoporodowa (Caroline Stone), Ultrasonografia w fizjoterapii dolnych dróg moczowych, Terapia manualna,  Fizjoterapia uroginekologiczna kobiet w ciąży, Ból miednicy i jamy brzusznej u kobiet-terapia kompleksowa, Blizna-terapia kompleksowa, Podejście osteopatyczne w terapii dna miednicy, Medical Pregnancy Training, Rozstęp mięśnia prostego brzuch (DRA), Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie, Taśmy mięśniowo-powięziowe w tensegracji, Taping Medyczny,  PNF oraz kurs masażu klasycznego, relaksacyjnego, izometrycznego, bańką chińską oraz lomi lomi nui.