Ciąża to czas, kiedy nasza postawa ciała może ulec znaczącej zmianie. Rosnący brzuch i dodatkowe kilogramy powodują, że nasz środek ciężkości ciała przesuwa się do przodu. Kobiety w ciąży często rozstawiają stopy szeroko i kołyszą się na boki chodząc. Biodra, brzuch i głowę wypychają do przodu, a tułów odchylają do tyłu. Taka postawa powoduje, że wraz ze wzrostem i rozwojem dziecka przyszłej mamie jest coraz trudniej spacerować, stać, wstawać z pozycji siedzącej oraz wykonywać proste obowiązki domowe.

Na co wpływa nieprawidłowa postawa w ciąży:

• rozciągnięcie mięśni brzucha – jeśli Twój brzuch nie pracuje w czasie ciąży, trudniej będzie przywrócić prawidłowy wzorzec pracy mięśniowej i jego ładny wygląd po porodzie

• dolegliwości bólowe kręgosłupa – jeśli wypychasz biodra do przodu, Twoje mięśnie brzucha nie pracują, a cały ciężar musi przejąć kręgosłup

• dolegliwości bólowe spojenia łonowego

• bóle pod żebrami – nieprawidłowa postawa utrudnia dobrą pracę przepony, a zbyt mała jej ruchomość i “przykurcze” powodują kłujące bóle w prawym podżebrzu, szczególnie w III trymestrze ciąży

• obniżenie ścian pochwy

• wstawianie się dziecka do kanału rodnego

Jak powinna wyglądać prawidłowa postawa:

• stopy ustawione wąsko, równolegle względem siebie

• rzepki “patrzą” do przodu, uważaj aby nie kierować kolan do wewnątrz

• miednica w pozycji neutralnej (chcemy zmniejszyć pogłębiająca się lordozę lędźwiową i przodopochylenie miednicy)

• nie odchylaj się do tyłu -cofnij brzuch i opuść żebra

• barki swobodnie, nie przyciągaj ich w kierunku uszu

• cofnij brodę, tak aby głowa była ustawiona w osi ciała

Jak pomagamy?

• pomagamy pacjentkom znaleźć prawidłowe ustawienie ciała

• dobieramy ćwiczenia, aby wzmocnić odpowiednie partie mięśniowe

• pracujemy technikami terapii manualnej, aby ułatwić przyjęcie prawidłowej postawy ciała

• korygujemy nawyki i czynności dnia codziennego

Joanna Wawdejuk

mgr fizjoterapii

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku – kierunek Fizjoterapia. Od kilku lat zajmuje się terapią kobiet na każdym etapie ich życia.

Uczestniczka licznych kursów i szkoleń m.in.: Podejście osteopatyczne w terapii uroginekologicznej (Claudia Knox, Erich Mayer-Fally), Ciąża i opieka okołoporodowa (Caroline Stone), Ultrasonografia w fizjoterapii dolnych dróg moczowych, Terapia manualna,  Fizjoterapia uroginekologiczna kobiet w ciąży, Ból miednicy i jamy brzusznej u kobiet-terapia kompleksowa, Blizna-terapia kompleksowa, Podejście osteopatyczne w terapii dna miednicy, Medical Pregnancy Training, Rozstęp mięśnia prostego brzuch (DRA), Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie, Taśmy mięśniowo-powięziowe w tensegracji, Taping Medyczny,  PNF oraz kurs masażu klasycznego, relaksacyjnego, izometrycznego, bańką chińską oraz lomi lomi nui.