Inne dolegliwości bólowe

Ból spojenia łonowego

Niestety ból pojawiający się w okolicy krocza, to częsta przypadłość kobiet w ciąży. Zazwyczaj jego przyczyną są nieprawidłowe nawyki w postawie i słabe mięśnie brzucha. Fizjoterapia ma tutaj pole do popisu - jesteśmy w stanie pomóc Ci poradzić sobie z tą dolegliwością.

Jesteś w ciąży, Twój brzuszek się coraz bardziej uwypukla. Mdłości i złe samopoczucie, które dawało się we znaki w pierwszym trymestrze zniknęły. Sielanka. Czujesz się lepiej, zaczynasz wielki ciążowy shopping. Nie wymiotujesz już, więc chcesz być bardziej aktywna, planujesz zapisać się nawet na zajęcia dla kobiet w ciąży i nagle pojawia się on. BÓL.

Czujesz go w okolicy krocza. Jest uporczywy. Im więcej spacerujesz, poruszasz się tym bardziej się nasila. W końcu nawet proste czynności zaczynają być problematyczne i bolesne. Założenie skarpetek czy spodni stanowi dla Ciebie wyzwanie, ponieważ nie możesz stanąć na jednej nodze. Nawet podczas obracania się na drugi bok ból jest nie do zniesienia.

Trochę anatomii

Spojenie łonowe to połączenie miednicy, a dokładniej obu kości łonowych, pomiędzy którymi znajduje się krążek z chrząstki włóknistej. Dodatkowo wzmocnione jest przez więzadła, w które wplatają się włókna rozcięgna mięśni brzucha i mięśnia przywodziciela długiego.

Dlaczego mnie boli?

W ciąży w Twoim ciele krążą hormony, których zadaniem jest rozluźnienie więzadeł, aby przygotować ciało do porodu. W momencie, gdy więzadła się rozluźniają, główną funkcję stabilizującą przejmują mięśnie.

Jeśli zawsze byłaś mało aktywna, miałaś złe wzorce ruchowe, słabe mięśnie brzucha i pośladków, Twoje spojenie łonowe nie ma dobrej stabilizacji. Zła postawa i nieprawidłowy wzorzec chodu powodują nasilenie dolegliwości bólowych. Często obserwujemy u kobiet w ciąży tzw. "kaczy chód", wypięte, nieaktywne pośladki i kończyny dolne ustawione w rotacji wewnętrznej.

Takie ustawienie ciała przyczynia się do pojawienia się dyskomfortu ze strony spojenia łonowego. Czując ból, oszczędzasz się i nie ćwiczysz, Twoje mięśnie słabną jeszcze bardziej, a Ty odczuwasz coraz większy ból - błędne koło.

Jak możemy Ci pomóc?

Przede wszystkim ocenimy Twoją postawę i wzorzec chodu, a następnie skorygujemy je.

Dlaczego postawa jest tak ważna? Ponieważ jeśli będziesz nieprawidłowo funkcjonowała na co dzień, żadna terapia nie przyniesie długotrwałych efektów. Znajdziemy Twój "słaby punkt", ocenimy które mięśnie należy wzmocnić i dobierzemy odpowiednie ćwiczenia. Wdrożymy terapię manualną, która rozluźni zbyt napięte i obciążone struktury.