Inne dolegliwości bólowe

Wpływ postawy na ból kręgosłupa

Ciąża to czas, kiedy nasza postawa ciała może ulec znaczącej zmianie. Rosnący brzuch i dodatkowe kilogramy powodują, że nasz środek ciężkości ciała przesuwa się do przodu. Kobiety w ciąży często rozstawiają stopy szeroko i kołyszą się na boki chodząc. Biodra, brzuch i głowę wypychają do przodu, a tułów odchylają do tyłu. Taka postawa powoduje, że wraz ze wzrostem i rozwojem dziecka przyszłej mamie jest coraz trudniej spacerować, stać, wstawać z pozycji siedzącej oraz wykonywać proste obowiązki domowe.

Na co wpływa nieprawidłowa postawa w ciąży:

• rozciągnięcie mięśni brzucha – jeśli Twój brzuch nie pracuje w czasie ciąży, trudniej będzie przywrócić prawidłowy wzorzec pracy mięśniowej i jego ładny wygląd po porodzie
  • dolegliwości bólowe kręgosłupa – jeśli wypychasz biodra do przodu, Twoje mięśnie brzucha nie pracują, a cały ciężar musi przejąć kręgosłup
  • dolegliwości bólowe spojenia łonowego
  • bóle pod żebrami – nieprawidłowa postawa utrudnia dobrą pracę przepony, a zbyt mała jej ruchomość i "przykurcze" powodują kłujące bóle w prawym podżebrzu, szczególnie w III trymestrze ciąży
  • obniżenie ścian pochwy
  • wstawianie się dziecka do kanału rodnego

Jak powinna wyglądać prawidłowa postawa:

• stopy ustawione wąsko, równolegle względem siebie
  • rzepki "patrzą" do przodu, uważaj aby nie kierować kolan do wewnątrz
  • miednica w pozycji neutralnej (chcemy zmniejszyć pogłębiająca się lordozę lędźwiową i przodopochylenie miednicy)
  • nie odchylaj się do tyłu -cofnij brzuch i opuść żebra