Coraz więcej kobiet trafia do gabinetu z nadmiernym napięciem mięśni dna miednicy. Problem równie często dotyczy młodych kobiet, które nie rodziły, jak i Pań po porodach (szczególnie po cesarskim cięciu).

Wzmożone napięcie mięśni dna miednicy dotyka najczęściej osoby prowadzące stresujący, wymagający tryb życia, intensywnie trenujące. Przyczyną mogą być także traumatyczne przeżycia, do których również zaliczamy także zabiegi operacyjne i poród drogą cesarskiego cięcia, który jest ogromnym stresem dla organizmu. Zdarza się, że z pozoru błahy upadek na pośladki, np. podczas jazdy na nartach, może być przyczyną przykrych dolegliwości. Czynnikami ryzyka są również jazda konna oraz długotrwała i intensywna jazda na rowerze.  Pewne cechy charakteru również predysponują do kumulowania napięć w mięśniach dna miednicy. Najbardziej narażone są osoby ambitne, mające wysokie wymagania wobec siebie, perfekcjoniści.

Jakie mogą być skutki nadmiernego napięcia mięśni dna miednicy?

• uszkodzenia mięśni dna miednicy w czasie drugiej fazy porodu (parcie)
  • dyspareunia – ból przy współżyciu
  • dolegliwości bólowe w obrębie krocza i odbytu podczas długotrwałego siedzenia
  • problemy z rozpoczęciem mikcji
  • wrażenie niecałkowitego opróżnienia pęcherza/ uczucie zalegania moczu
  • przerywany strumień moczu
  • wysiłkowe nietrzymanie moczu
  • zaparcia
  • ból przy oddawaniu stolca
  • szczelina odbytu
  • ból kości ogonowej

Zarówno brak umiejętności i słaba praca mięśni dna miednicy, jak i nadmierne ich napięcie wymagają terapii. Podczas wizyty rozluźnimy Twoje mięśnie dna miednicy oraz nauczymy Cię prawidłowej ich pracy. Zajmiemy się również innymi problemami, które mogły wpłynąć na wytworzenie patologicznego napięcia. Znajdziemy przyczynę i dostosujemy terapię do Twoich potrzeb.

Opis przypadku

Kobieta, lat 32. Częstomocz, nocturia oraz dolegliwości bólowe podczas oddawania moczu. Wyniki posiewów moczu ujemne. W badaniu urodynamicznym podwyższone napięcie mięśniowe, co skłoniło ją do zapisania się na wizytę do fizjoterapeuty uroginekologicznego. Podczas wywiadu okazało się również, że od zawsze występowały dolegliwości bólowe przy współżyciu. Dodatkowo kilka miesięcy temu pojawiła się szczelina odbytu, która krwawi podczas oddawania stolca. W dzieciństwie spadła z drzewa upadając na pośladki. Pamięta, że po upadku dość długo odczuwała dolegliwości bólowe w okolicy kości ogonowej. Podczas badania per vaginam wyraźnie zwiększone napięcie mięśniowe, palpacja wywoływała tępy ból. Brzuch napięty, tkliwy, bolesny, ograniczona ruchomość trzewi.

Terapia obejmowała wyrównanie napięć na taśmach mięśniowo-powięziowych, rozluźnianie mięśni dna miednicy per vaginam, pracę na pęcherzu, cewce moczowej i więzadłach, terapię wisceralną oraz prace na kości ogonowej. Pacjentka otrzymała również zalecenia dotyczące utrzymywania prawidłowej postawy ciała, sposobu wykonywania codziennych czynności. Poza tym został dobrany indywidualnie dostosowany zestaw ćwiczeń, które pacjentka miała wykonywać w domu. Zalecony został również trening pęcherza.

Po pierwszej wizycie wycofała się nocturia.Po dwóch kolejnych nastąpiła znaczna poprawa częstości oddawania moczu (zmiany były wyraźnie widoczne w dzienniczku mikcji), a także ustąpił ból podczas oddawania moczu. Nie pojawiało się również krwawienie podczas wypróżnienia. Na kolejnych wizytach uporałyśmy się z podwyższonym tonusem mięśniowym brzucha i dna miednicy.

Joanna Wawdejuk

mgr fizjoterapii

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku – kierunek Fizjoterapia. Od kilku lat zajmuje się terapią kobiet na każdym etapie ich życia.

Uczestniczka licznych kursów i szkoleń m.in.: Podejście osteopatyczne w terapii uroginekologicznej (Claudia Knox, Erich Mayer-Fally), Ciąża i opieka okołoporodowa (Caroline Stone), Ultrasonografia w fizjoterapii dolnych dróg moczowych, Terapia manualna,  Fizjoterapia uroginekologiczna kobiet w ciąży, Ból miednicy i jamy brzusznej u kobiet-terapia kompleksowa, Blizna-terapia kompleksowa, Podejście osteopatyczne w terapii dna miednicy, Medical Pregnancy Training, Rozstęp mięśnia prostego brzuch (DRA), Fizjoterapia w ginekologii i położnictwie, Taśmy mięśniowo-powięziowe w tensegracji, Taping Medyczny,  PNF oraz kurs masażu klasycznego, relaksacyjnego, izometrycznego, bańką chińską oraz lomi lomi nui.